pro spokojený život

Popelka po svatbě spáchala sebevraždu - 3. díl

14. 08. 23
posted by: Petra Egertová
Zobrazeno: 1427

Společná budoucnost (nejen) po svatbě je vždy tak trochu hrou "v loterii". V našem mini-seriálu jsme rozehráli hypotetický (?) příběh princezny Popelky. Možná nebyla šťastná "až do smrti", jak se snaží tvrdit pohádky. Možná se z prince vyklubal tyran a manipulátor. Na takovou osobu občas narazí každý z nás. Jak poznat despotu a reagovat na jeho (někdy skrytou) agresi jsme si už řekli v předchozím díle. Jsou ale nějaké postupy, jak se do takové situace vůbec nedostat?

Lze si pomoci proti manipulátorovi?


Částečně ano, nejlepší je samozřejmě manipulátora „uvést do patřičných mezí“ hned na začátku. Pokud jsme už zabředli to konfliktní komunikace, je to těžší. Vždy se vyplatí:

  1. Mít pod kontrolou emoce –  velmi snadno se píše, těžko realizuje. Bez agrese a breku se soustředit na vlastní projev (formulace vět, ale i držení těla, výraz). Je možné zkusit před zrcadlem nacvičit „lhostejný postoj“ a  simulovat si situaci „mě dotyčný vůbec nezajímá“.
  2. Umět říci NE – žádná další odůvodnění, ani výmluvy nejsou nutné! Pro někoho možná překvapivá informace, ale každý má právo  říct: “Dneska se mi nechce“. V rámci rodiny a mezi přáteli je lepší (i pro toho, kdo odmítá) říci: „Děkuji, ne“. „Promiň, nemohu“. Případně dodat podmínku: “Dnes nepřijdu, ale zítra odpoledne se mi to hodí“.  Důležité je opět při odpovědi zůstat v klidu. Pokud nedokážu udržet emoce, ptát se sám sebe, co mi vadí, čeho se bojím, proč nedokážu říct „ne“?“
  3. Povrchní komunikace – „ordinujeme“ agresorovi jeho vlastní „medicínu“ (viz bod č. 6 v definici manipulátora - předchozí díl). Vhodné spíše pro pracovní prostředí. Krátké věty a jednoslovní neurčité informace typu: „Pravděpodobně. Nevím. Už mám něco v plánu.“ Manipulátor nemá na co navazovat, čeho se chytit. S tím souvisí i rada, nevyprávět této osobě podrobně o svých záležitostech.
  4. Na lichotky reagovat opatrně! V podvědomí poznáme, když nám někdo řekne něco pěkného a myslí to vážně. Manipulátor nás chce „potěšit“ jen proto, že od nás něco potřebuje. Skutečné pozitivní pochvaly je mezi lidmi málo, takže mnozí jedinci jsou za trochu lichotek schopni udělat téměř cokoliv, případně pracovat zcela zadarmo. A manipulátor to dobře ví!
  5. Práce s kritikou – manipulátor čeká z protistrany agresi, obranu, lítost: racionální odpověď ho často překvapí. Někdy dokonce zastaví v dalších výpadech. Je-li na kritice něco pravda: pak to přijmu: „Ano, je to tak.“ Tečka. Žádný další komentář.

Mnohem častěji se jedná o výtku nespravedlivou, hloupou, bez pravdivé podstaty. Dotyčný nemusí mít za cíl nás manipulovat, možná se jenom špatně vyspal, nebo ho zrovna seřval šéf. Chce se na nás jenom „vybít“ a najít ztracenou rovnováhu. Že to není fér?

Jak říká lektorka rozvoje osobnosti, Mgr. Hana Drahoňovská, lepší je to neřešit a nechat „špínu“ odplavat. Nebo si myslíte, že má smysl hádat se o tom, jestli měla teta Marie na svatbě růžové nebo fialové šaty?

Důležité: Nepokračovat v diskuzi, která nikam nevede!


Některé kontra-manipulativní odpovědi se lze  naučit předem:

Krátké:

-    Myslíte?
-    Zajisté.
-    Chápu.
-    Určitě.
-    Přesně tak.
-    Tak ať!
-    Je mi líto.
-    To je váš názor.
-    To je možné.
-    Jako obvykle.

Ke konkrétní situaci:

-    Máte plné právo si to myslet (ale já nemusím).
-    Nikdo není dokonalý, viďte!
-    Nedělejte si se mnou starosti.
-    Každý máme svoje zkušenosti.
-    Ano, na to jsem nepomyslel.
-    Děkuji, že mi to říkáte.
-    Dobře jsme si porozuměli.
-    Jsem rád, že to říkáte.
-    Asi neznáme stejné „lidi“.


(Negativní) dotazování (chceme získat další informace):

-    Co ještě máš na mysli?
-    Dělá vám to starost? (místo: To se vás netýká.)
-    Proč ne?
-    Co si o tom myslíte?
-    Kdo to řekl?
-    Můžete to upřesnit?
-    Co tím chcete říct?

 

Zkuste si zapamatovat 2 - 3 možnosti, které jsou vám nejbližší. Nikdy nevíte, za kterými dveřmi na vás vykoukne manipulátor! cool 

Teď už víte jak na něho. Příště se s Popelkou rozloučíme. Taky nastíníme, kde hledat pomoc. A proč někdy nejsme schopné říci ani slovo, lidově řečeno "stála jako by ji opařil". A to zrovna v situaci, když nejvíce potřebujeme klidně a věcně hovořit. Počkejte si na závěrečný díl naší pohádky pro velké mámy: Proč neumíme správně komunikovat? 

 

Předchozí části seriálu 

1. díl

2. díl

 

Mohlo by vás také zajímat:

Svobodně nesvobodná volba: POTRAT

Přírodní mýdlo nebo šampon z drogerie?

Recept na domácí prací prášek

 

Petra Egertová
Author: Petra EgertováWebsite: http://www.mamavize.cz
Zakladatelka webu pro skvělé ženy www.mamavize.cz. Vystudovala Fakultu životního prostředí. Ráda hledá nové podměty do života i ke sebevzdělávání. Zajímá se o českou historii, celostní medicínu, zdravý životní styl i různé alternativní směry. Nadšeně fotografuje a vytváří foto-grafiku. Maminka dvou dětí. Žije v Českém ráji.

Web používá cookies. Kvůli nařízení EU vás o tom musím informovat.